BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, September 17, 2009

UKHUWWAH TUNJANG KEKUATAN




hari-hari yang berlalu tidak mungkin bermakna tanpa teman di sisi. setiap langkah terasa lemah. setiap pekerjaan terasa banyak kekurangannya. MasyaAllah, beharganya kehadiran seorang sahabat dalam diri seorang insan bergelar manusia.

ana perlukan sahabat sebagai penasihat..
ana perlukan sahabat sebagai pengurus..
ana perlukan sahabat sebagai pushing factors..

Tiada perkara yang dapat dilakukan tanpa sokongan sahabat di sisi. Maka benarlah sahabat itu penting dalam diari hidup seorang insan. Cuba kita bayangkan hidup di satu tempat tanpa sahabat. Pastinya hidup terasa sunyi, huru-hara dan kosong.

Apa erti hidup tanpa memberi. Tanpa sahabat di sisi, pada siapa kasih sayang kita harus disalurkan. Pada siapa pengalaman diri boleh dikongsi. Pada siapa kesulitan diri dapat diluahkan.



Dalam hidup ini memang sudah menjadi fitrah keinsanan untuk berteman. Sesungguhnya persahabatan itu akan menjadi lebih indah dengan adanya 'ithar' (keutamaan kepada sahabat melebihi keutamaan terhadap diri sendiri).

Sesungguhnya terdapat ganjaran yang hebat dalam persahabatan yang tulus dan sejati. Apabila seorang insan itu mengasihi sahabatnya melebihi dirinya, Allah menjanjikan kemanisan iman yang menjadi dambaan orang yang menagih cinta-Nya. Semoga ukhuwah yang dibina antara kami (PIAan) mendapat redha Ilahi.."sayang sahabat!"

0 comments: